11. august 2011 2 kommentarer

Eventyrligt hårdt slid

Skrevet af Christian Johnsen og øvrige ekspeditionsdeltagere (via mail)

På vores vej sydpå fra Waltershausen kommer vi igen tilbage til Blomsterbugten. Nordøstgrønland viser sig fra sin milde side - dagen er smuk og solrig og vejret er roligt. Kejser Franz Josephs Fjord byder på havblik, og de høje bjerge spejler sig med en sådan skarphed i vandet, at man skulle tro de havde dobbeltgængere.

Ca. 2 km øst for Blomsterbugten ligger Noa Sø og Noa Dal oppe i terrænet - og vi har for øje at bære vores kajakker op i søen, gennem dalen og ned i Duséns Fjord 8 km fra Blomsterbugten. Vi vil gerne ind i netop denne fjord for blandt ander at opleve de mange moskusokser på bredderne og skrænterne. På vejen op mod Waltershausen undersøgte vi terrænet og fandt ud af at vi skulle løfte vores kajakker ca. 100 højdemeter - en opgave vi godt mente vi kunne klare. De 8 km til Duséns Fjord skal imidlertid vise sig at blive to dages jernhårdt slid. 

Kajakkerne er læsset så tungt, at vi må være fire mand om hver båd. Et hoftebælte og en slæbeline på hver af os udgør det menneskelige spand, der skal udføre det hårde arbejde. Vi slider os over tue- og blokmarken mellem de stejle skrænter i dalen. En kajak ad gangen. Undervejs må vi forcere små sumpede og metanstinkende huller med stillestående regnvand, mens moskusokserne og sneharene undrende betragter os fire svedende og pustende fyre.

Det tager os 5 timer at få kajakkerne de første to kilometer op over de 100 højdemeter til Noa Sø, der ligger 35 meter over havet. Dagen går langsomt på hæld, og selvom den arktiske sol ikke forsvinder helt ligger den vindblæste vestlige søbred, hvor vi nu befinder os, i skygge. Temperaturen på en solrig dag kan i sommermånederne sagtens nå en 15-20 grader, men om natten og her i skyggen, kommer den ikke meget over 5 grader.

Den varme sved bliver isnende kold mens vi hastigt indtager vores aftensmad. Søren er turens kok og får hurtigt tilberedt et højoktan-måltid over multifuel-brænderen. Fremfor at blive på vestsiden, beslutter vi os for at gennemsejle Noa Sø allerede i aften. Søen er et temmeligt forunderligt sted og er født af smeltevandet fra de omgivende nøgne bjerge. Vandet er fyldt med et rødligt sediment, der giver vandet og dalen et næsten lyserødt skær. I det mærkelige og skyggefulde aftenlys gennemsejler vi de 5 km, der udgør søens længde fra vest til øst.

Vi er kun delvist forberedt på det vi møder på den anden side. Søen snævrer ind og lyden af den kolde aftenvind overdøves snart af lyden af brusende og buldrende vand. Eftersom søen ligger 35 meter over havniveau, er vi naturligvis godt klar over, at vi på en eller anden måde skal ned igen. Vi går på land og finder hurtigt ud af, at en del af dette fald udgøres af en 15 meter bred slugt flankeret af 30-40 meter høje skrænter. I slugten bliver det lyserøde søvand til en rivende fos, der buldrer henover en bund af løsrevne og barberbladskarpe klippestykker. Slugten ender i en mindre sø, der temmeligt sikkert igen ender i en fos før vi endelig kan få saltvand under kajakkerne.

Vi undersøgerne skrænterne og diskuterer længe vores muligheder. Alt lige fra at sejle, fire, trække og løfte igennem fossen bliver kastet op i luften. Det er efterhånden ved at være midnat efter en lang hård dag, så vi beslutter os til at sove på det. Den følgende dag undersøger vi skrænterne, der går ned i slugten - de er ikke farbare. Vi har ikke reb nok til at fire kajakkerne ned gennem strømmen, og at sejle gennem fossen bliver afvist som vanvid. Vi har ingen hjelme og bliver en af kajakkerne ødelagt, er vi på den. Halvdelen af denne dag går således atter med at slæbe og bære kajakkerne over klipper og blokmark ned til den næste sø.

På nuværende tidspunkt er vi ved at være godt møre, men efter at have gennemsejlet denne sø nummer to, viser der sig endnu en tusind meter lang s-formet fos, der falder de sidst højdemeter ned i Duséns Fjord. Den første del er dog ufarlig og bliver under højlydte glædesudbrud gennemsejlet af fire godt slidte ekspeditionsdeltagere. Vi lander trygt i en af kurverne og går på land for at tjekke den sidste del af fossen fra de heldigvis lave stenede bredder. Her giver Grønland os 5 minutters magi: En lille hvidrævhvalp kommer luntende op ad bredden tilsyneladende ligeglad med os fire mærkelige skabninger. Omkring 5 meter fra os poserer den villigt et stykke tid og springer herefter videre op ad skrænten.

Den sidste del af fossen er for farlig at gennemsejle, så resten af dagen går med at fire og trække kajakkerne ned gennem det iskolde vand. Vi står i den rivende strøm til knæene dagen igennem, vores fødder glider og smutter på stenene og vores ankler bliver testet til det maximale. Men ned når vi endelig hen under aften - efter endnu en dag med benhårdt slid. 

Med rifter, ømme muskler og nogen med flere blå mærker end andre, kan vi endelig sætte os i de godt skrammede kajakker i Duséns Fjord. Vi har i følge gps'en gået frem og tilbage ca. 30 km for at nå ned i fjorden fra Blomsterbugten og sejlet hvor intet menneske formodentlig har sejlet i kajak før.

Vi er på dag 18 på dette fantastiske eventyr i dette fantastiske landskab i fantastiske Grønland - og selvom vi er mørbankede og trætte, nyder vi det i fulde drag. Vi har lige nu kurs mod Kap Humboldt i Foster Bugt.

Se ruten her

Foto5

Af sejersen · 11. august 2011 15:08

Fantastisk bskrivelse, var nææææsten lige med jer på turen der, sikken en oplevelse - god vind fremover!

Af steen hessellund · 16. august 2011 10:08

Hej barske venner. Jeg forsøger at fatte hvilke oplevelser i gennemgår og samler i disse dage. Jeg siddder med kortet foran mig når jeg læser jeres beretninger, og nyder hver en linie. God vind Spejderhilsen Steen Hessellund





Book foredrag

Hvis du er interesseret i at få medlemmer af ekspeditionen ud i din virksomhed eller forening og fortælle om turen, er du velkommen til at kontakte os. Et foredrag varer 2 timer og omhandler emner som planlægning, afvikling, ekspeditionspsykologi og meget mere...

Book foredrag her

Se ruten

Se kortet med koordinater, overnatninger og ruten fuldt indtegnet.

Klik og se ruten